Näring för synen

Vi får i många sammanhang tips om vad vi bör äta och hur vi bör leva. Man kan bli ganska trött på alla tips. Dessutom får vi ofta råd som motsäger varandra. Man kan undra varför.

ÄT MED BLICKEN!
Skulle jag, Ann-Marie, ge ett kort och enkelt råd, skulle det låta så här:
Välj mat med ögonen: Ät mat som du tycker ser god ut, är färgglad, ekologisk. Satsa på mycket bladgrönt: t ex spenat, grönkål och andra sorters kål, broccoli, avokado. Håll undan för socker, konstgjorda sötningsmedel och industriprocessad mat.

Mats-Eric Nilsson har gått igenom matvaror och tillsatser i sina böcker “Hemlige kocken” och “Äkta vara”. Den första boken är mer komplett men visar på risker och nackdelar, medan den senare boken även visar vägen till rimliga alternativ, vilket kan underlätta.

Många människors hälsa påverkas negativt av gliadin och gluten som finns i vete. Läs mer i boken “Gluten och mjölk” av Michael Håkansson. Vill du ha inspiration på vetefria alternativ kan du läsa här och ta del av “Friends of Adam”. Du hittar enkelt massor av recept om du söker själv på nätet. Man kan anta att kost som är bra för resten av kroppen även är bra för ögonen.

Läs vad immunolog Sanna Ehdin skriver om kost här.

Här följer lite information som har kommit oss till del från ett par ögonläkare som har undersökt hur kosten hjälper synen att fungera bättre.

Laszlo Galanthai Fekete ögonläkare i Sverige var en av de första i världen att arbeta med antioxidanter, lutein, antocyaniner, zeaxantin för att hjälpa ögat att hålla sig friskt samt att behandla ögonsjukdomar såsom katarakt (grå starr) och åldersrelaterad makuladegeneration. Han är internationellt erkänd och presenterade sin forskning 1982-1983 efter att framgångsrikt ha arbetat med 5800 patienter. Forskning inom detta område har på akademisk nivå arbetat i motvind. Man tog fram ett effektivt preparat baserat på vitamin A, E, selen, zink och blåbärsextrakt. Denna typ av kost kan du själv skaffa. Genom att äta rätt kan man förebygga ögonsjukdomar. Här finns studie hos National Eye Institute. Mera forskning om grå starr (katarakt) samt ålderssrelaterad makuladegeneration.

Lis Forslund är en ögonläkare och näringsspecialist som aktivt propagerar för bladgrönsaker, blåbär och omega fettsyror. Läs artikel i tidningen Hälsa här. Vill du veta hur en vegetabilisk kost påverkar synhälsa till det bättre, hittar du mera här. Lyssna på Lis Forslund när hon pratar i Sveriges Radio P4 Dalarna. Detta är ett kort inslag på runt 1 minut. Hon berättar om blåbär som hjälper ögat att hålla sig friskt. Hon pratar om gula fläcken och om färska blåbär som man plockar i skogen.

0