Behöver jag synträna resten av livet?

Efter att Leo Angart själv återfick fullgod syn, tränade han ingenting alls de nästkommande fem åren och den perfekta synen var intakt. ”Perfect vision is effortless”, säger han och menar: När man använder ögonen på ”rätt” sätt, det vill säga naturligt och avslappnat, så motionerar de sig själva i en sund vardag. Så du ska INTE behöva synträna hela livet.

 

Precis som i annan träning, finns inga garantier i synträning. Liksom när det gäller viktminskning eller andra processer där det handlar om förändring, kan vi bara ge dig verktygen och kunskapen. Det är du själv som måste göra jobbet. Träning fungerar. Men bara om man gör den. Olika synfel kan vara olika envisa, beroende på flera faktorer.

 

Varje synfel har sina specifika övningar. En god indikation är:  3 min x 20 tillfällen per dag = 60 min per dag.

Om du tränar 20 gånger per dag, dvs en gång per halvtimma och håller på i några minuter, ger det oftast ett snabbt märkbart resultat i rätt riktning.

 

Finns det risker med synträning?

Synträning ökar ögonens flexibilitet och styrka. Var försiktig så att du inte överanstränger dig. Man kan få träningsvärk om man går ut för hårt i början. I böckerna och på utbildningen får du veta exakt vad du ska tänka på. Framgångsrik träning görs korta stunder men ofta. I övrigt är synträning helt riskfritt.

 

För några personer räcker det med veckor.  T ex 3-6 veckor. Har du ett mer envist synfel, eller en kombination av syn-utmaningar, brukar det ta längre tid. Hur många månader det handlar om är svårt att säga generellt.

Eftersom du antagligen jobbar eller går i skolan, kan det vara svårt att träna varje halvtimma. Då kan du istället inrikta dig på att intensivträna under lediga dagar, t ex helger, medan du tränar med lägre intensitet under veckorna. Men då får du vara beredd på att det tar längre tid.
En viktig framgångsfaktor är rätt mental inställning till en förändring. Att du är envis/uthållig och känner tillit hjälper. (Vasaloppsåkare brukar vara bra på det här.)Kontakta oss gärna för konkreta exempel på hur personer med gott resultat har tränat. 0709 96 86 22 Ann-Marie Näslund

0