2/3 av skelningen borta

SUCCESS STORY:
2/3 av min skelning har tränats bort
Det fungerar verkligen! Jag var på min tredje undersökning på St Eriks Ögonsjukhus idag och förbluffade ortoptisten med utvecklingen. Detta är mina fakta:

APR 2013: 35-40 prismadioptriers skelning. Diagnos: operation
APR 2013: Workshop i synträning.
JUL 2013: 30 prismadioptriers skelning. Behöver inte operera!
NOV 2013: Endast 12 prismadioptriers skelning!! Fantastiskt!

Vad har varit/är mitt problem?
Latent (dold) skelning (syns inte märkbart till skillnad från manifest skelning) eller Obliques superior pares på vänster öga. Dvs problem med skelning och ögonens konvergens på nära håll på grund av att vänster öga tittar uppåt jämfört med höger öga. Jag har svårt att fokusera ögonen på text och nära objekt vid läsning och arbete när jag blir trött (i ögonen).

Vad har jag då gjort?
Jag har testat många olika övningar och min egen bedömning är att detta har varit det absolut viktigaste för mig:
1. Tibetanska hjulet. (sid 15 i “arbetsboken”). Absolut viktigast!
2. Energiövningen. (sid 26 i “arbetsboken”)
3. Övning med snöre. (sid 25 i “arbetsboken”)
4. Mirror swing (sid 162 i stora boken. Typ titta över axeln)
5. Övning med färgcirkel. (sid 23 i “arbetsboken”). Detta kan ha varit en mycket viktigare övning än jag inser, mycket svårt att avgöra och en mycket svår övning för mig.

Annat jag tränat är Long body swing (sid 162 i boken), mycket synträning på syntavla, övning med cirkel (sid 24 i “arbetsboken”) och litet grand med hålglasögon. Det hjälper säkert också betydligt att jag nu för tiden tar en paus för att titta ut genom fönstret oftare när jag arbetar och att jag gör akupressur för ögonen då och då.

Hur tränar jag idag?
Energiövningen: 1 gång morgon och kväll, ibland dagtid 1-2 gg.
Tibetanska hjulet: 1 gång morgon och kväll, ibland dagtid.
Mirror swing: Varje gång jag åker hiss = några gånger per dag.
Övning med snöre: 1 gång om dagen, ibland två, ibland mindre.
Övning med färgcirkel: Några gånger per vecka.

I dagsläget är mängden träning inte på något sätt svår eller jobbig att få in i vardagen och den känns absolut långsiktigt hållbar även om jag skulle behöva fortsätta med den resten av livet.

Tack Leo och tack Ann-Marie!
Jonas Schönbeck

0